Confession

بسم الله الرحمن الرحیم

اقرار(Confession)                                                                                        

لئو تروتسکی تفاوت چندانی میان خاطرات و یادداشت‌های روزانه قائل نیست. او در بخش آغازین کتاب یادداشت‌های روزانه می‌نویسد: «کتاب خاطرات چنان شکل ادبی‌ای نیست که برای من جاذبه داشته باشد، بیشتر دوست ‌داشتم بتوانم روزنامه‌ای انتشار دهم، ‫ولی بدین کار دسترسی نیست... جدا بودن از هرگونه فعالیت سیاسی مرا بر آن می‌دارد که با پناه آوردن به خاطره‌نویسی این جای خالی را پر کنم. هنگام شروع جنگ جهانی نیز که در سوئیس بودم و با جهان خارج ارتباطی نداشتم، چند هفته خاطره‌نویسی کردم و دیر‌تر، یعنی در سال ۱۹۱۶، پس از اخراج از فرانسه هم، در اسپانیا، زمانی بدین کار پرداختم و گمان می‌کنم خاطره‌نویسیم به همین محدود باشد... یک لحظه خودش را در خاطرات تروتسکی دید...

چشم­هایش از بی خوابی، خسته و قرمز شده بود. کتاب را آویزانِ چشمش کرد و لحظاتی بعد با چشم­های پر از سئوال دنبال راه بی­گناهی می­گشت اما هیچ راهی به ذهنش نرسید. دنبال آزادی بود اما راهش را اقرار نمی­دانست. اصلاً قبول نداشت که گناهی کرده و این کار را سخت می­کرد. منتظر بود تا برای عملی که کرده بود وکیل بگیرند، ولی اگر وکیل می­گرفتند یعنی متهم؛ یعنی خودش اقرار کرده که ...

چشمش را چرخاند، ناگهان صدایی نظرش را جلب کرد. اوّل فکر کرد صدای نواره ولی دقتش را بیشتر کرد و فهمید در مسجد محل، مراسم مناجات خانی است. هیچ شبی صدای مناجات را نمی­شنید ولی امشب صدایش را به وضوح شنید که

« خدایا! اگر گذشت کنی، چه کسی از تو سزاوارتر به آن است؟ و اگر مرگم نزدیک شده باشد و عملم مرا به تو نزدیک نکرده، اقرارم را به گناه، وسیله خویش به بارگاهت قرار دادم...»

«در این اشتباه سهیمیم»

بسم الله الرحمن الرحیم

«در این اشتباه سهیمیم»

امام خامنه ­ای در اجتماع مردم بجنورد در سال 91 فرمودند:

«یکی از خطاهائی که خود ما کردیم - بنده خودم هم در این خطا سهیمم - این مسئله‌ تحدید نسل از اواسط دهه‌ 70 به این طرف باید متوقف میشد. البته اوّلی که سیاست تحدید نسل اتخاذ شد، خوب بود، لازم بود، لیکن از اواسط دهه 70 باید متوقف میشد. این را متوقف نکردیم؛ این اشتباه بود. عرض کردم؛ مسئولین کشور در این اشتباه سهیمند، خود بنده‌ حقیر هم در این اشتباه سهیمم. این را خدای متعال و تاریخ باید بر ما ببخشد.»

رهبرمعظم انقلاب دردیدار رمضانی خود با دانشجویان یکی از وظایف مهم دانشجویان را این چنین برشمردند:

«تبیین اساس کار ما است. ما با ذهنها مواجهیم، با دلها مواجهیم؛ باید دلها قانع بشود. اگر دلها قانع نشد، بدنها به راه نمی‌افتد، جسمها به‌کار نمی‌افتد؛ این فرقِ بین تفکّر اسلامی و تفکّرات غیر اسلامی است...
تفکّر اسلامی تبیین است. فَاِنَّما عَلَیکَ البَلاغ؛ به پیغمبر خدا میگوید وظیفه‌ی تو رساندن است، حرف را باید برسانی. باید تبیین کنید؛ حرفهایتان را، نظراتتان را بگویید؛ در مسائل مهمّ کشور؛ در مسئله‌ اقتصاد مقاومتی تبیین کنید، در مسئله‌ پیشرفت علمی -اینها مسائل مهمّ کشور است- در مسئله‌ ارتباط با آمریکا [تبیین کنید]؛ برای خیلی‌ها روشن نیست. برای شما که مجموعه‌های دانشجویی هستید، اگر روشن نیست، بروید برای خودتان روشن کنید؛ اگر روشن است، برای مجموعه‌ دانشجویی تبیین کنید.

این بیانات عالی ترین مقام جمهوری اسلامی و رهبر انقلاب اسلامی درباره موضوع مهم افزایش جمعیت و تبعات کاهش جمعیت در آینده ومسئله تبیین است.

چندی است بیت  مرحوم آیت اﻟله منتظری یک فایل صوتی منتشر کرد که این روحانی، در آن زمان به عنوان قائم مقام امام خمینی با چهار عضو هیات اعدام ها جلسه­ ای داشته است. این سخنان ۲۴ مرداد ۱۳۶۷ و همزمان با اعتراض این مرجع شیعه به اعدام های آن زمان، در جمع هیات قضایی مربوطه، شامل مرتضی اشراقی (دادستان)، حسینعلی نیری (حاکم شرع)، ابراهیم رئیسی (معاون دادستان)، مصطفی پورمحمدی (نماینده اطلاعات در اوین) بیان شده است.  از زمان انتشار این فایل تا اکنون واکنش­های گسترده­ ای صورت گرفته است.

علی مطهری، نایب رئیس مجلس، روز سه‌شنبه، ۲۶ مرداد، پس از انتشار فایل صوتی آیت‌الله منتظری خواستار توضیح دست‌اندرکاران اعدام دسته‌جمعی زندانیان سیاسی ایران از جمله آقای پورمحمدی شده بود.

مصطفی پورمحمدی، یک عضو کمیته تصمیم‌گیری درباره اعدام زندانیان سیاسی و عقیدتی سال ۶۷، در واکنش به انتشار فایل صوتی آیت‌الله منتظری، از گروه سازمان مجاهدین خلق به عنوان «دشمنان خون‌آشام ایران» نام برده و گفت که «برخی دنبال تطهیر» این گروه هستند.

یا پیش از آقای پورمحمدی نیز برخی از مقامات جمهوری اسلامی از جمله محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور، انتشار فایل صوتی آیت‌الله منتظری را به معنای تلاش برای «تطهیر» گروه مجاهدین خلق و حمایت از این گروه دانسته‌ بود.

نکاتی را به اختصار عرض می­کنم:

  1. اینکه افراد تحت چه عنوانی اعدام شده اند، نهایت اهمیت را دارد. متاسفانه رسانه­ های معاند با تقابل سازی درصدند میان مسئولان نظام دوگانگی ایجاد کنند. در تابستان ۱۳۶۷ بیش از ده هزار نفر از ایرانیان کشته یا اعدام شدند[1]. این افراد را به سه دسته می توان تقسیم کرد:

دسته اول: افرادی از اعضای سازمان مجاهدین خلق ایران(منافقین) هستند که در عملیات مرصاد در میدان جنگ کشته شده اند. یک هفته بعد از پذیرش قطعنامه سازمان ملل متحد توسط ایران یعنی در تاریخ ۳ مرداد ۱۳۶۷ قوای مجاهدین خلق به رهبری مسعود رجوی خائن با همکاری تنگاتنگ ارتش عراق عملیاتی موسوم به فروغ جاویدان برای فتح سه روزه تهران آغاز کردند، اما تا ۳۴ کیلومتری کرمانشاه بیشتر نتوانستند پیشروی کنند و در آنجا با پاتک سنگین قوای جمهوری اسلامی متحمل شکست بسیار سنگینی شدند و ارتش منافقین عملا منهدم شد. جمعه ۷ مرداد عملیات مرصاد پایان یافته بود و جمهوری اسلامی بر تمام مرزهایش تسلط کامل داشت. در این عملیات به گزارش سازمان مجاهدین حدود ۱۳۰۰ نفر از آنها کشته شده، میزان تلفات سازمان مجاهدین در عملیات یادشده به گزارش جمهوری اسلامی ۴۸۰۰ کشته، مجروح و اسیر است. [2]

دسته دوم: اسیران عملیات مرصاد که رقم دقیق آن در دست نیست. این اسیران نیز ظاهرا در همان غرب کشور به حکم دادگاه نظامی اعدام شده اند. اعدام اسیران عملیات مرصاد با سرعت و عجله فراوان و بدون هرگونه تشریفات دست و پاگیر قانونی صورت گرفته است.

دسته سوم: زندانیان سیاسی. طی ۳۹ روز از ۶ مرداد تا ۱۳ شهریور ۱۳۶۷ دو هزار و هشتصد تا سه هزار و هشتصد زندانی در زندانهای مختلف تهران و شهرستانها اعدام شدند،  یعنی اعدام به طور متوسط روزانه ۷۱ تا ۹۷ نفر. برای تشخیص سرموضع بودن هر زندانی کمیته مرگ سه چهار دقیقه وقت صرف کرده است! میزان اهتمام به جان انسانها و موازین شرع و قانون نگفته پیداست.

اعدام شدگان (دسته سوم) چهار گروه بوده اند:

گروه أول: محکومان دادگاه­ های انقلاب اسلامی تهران و شهرستانها به مجازات اعدام که حکمشان تا آن زمان اجرا نشده بود.

گروه دوم: محکومان دادگاه های انقلاب اسلامی تهران و شهرستانها به تحمل مجازات زندان، بسیاری از این محکومین از سال ۱۳۶۰ در زندان بوده اند و بعضا ماه ­های آخر یا سال آخر حبس را تحمل می کرده ­اند.

گروه سوم: محکومینی که دوران زندان آنها به پایان رسیده بود اما زندان‌بانان با توجه به شرائط آن زمان حکم ترخیص آنان را از زندان صادر نمی کردند.

گروه چهارم: زندانیانی که هنوز محاکمه نشده بودند و منتظر برگزاری دادگاه بودند. این افراد ماهها قبل (یا حتی چند سال قبل) از شروع عملیات نظامی (از قبیل فروغ جاویدان و مانند آن) بازداشت شده بودند.

به لحاظ وابستگی سازمانی اکثر اعدام شدگان (دسته سوم) منتسب به سازمان مجاهدین خلق ایران بودند، اقلیتی از آنان نیز منتسب به سازمان چریکهای فدائی خلق ایران و دیگر گروه های مارکسیست بودند.

  1. هیچ­کس در مقام دفاع از جنایات بی­شرمانه سازمان منافقین نیست؛ ولی  برخی مسائل تاریخی، نیازمند تبیین است و بهترین اشخاص برای تبیین کسانی هستند که در ماجرا دخالت داشته­ اند. آیا شایعات درباره اتفاق سال ۶۷ درباره نحوه اجرای حکم امام صحت دارد یا خیر؟ بی­ شک مشکل کشور ماست که مسئولان به جای توضیح یک مسئله و پاسخ به سؤالی که برای برخی اذهان ایجاد شده به مغالطه می‌پردازند و از عواطف انسانی و دینی و انقلابی مردم بهره‌برداری می‌کنند و هیچ گاه به سؤال مورد نظر پاسخ نمی‌دهند.  واکنش­های به ظاهر انقلابی نمی­تواند حادثه تاریخی سال 67 را پاک کند.
  2. چرا این واقعه تاریخی در هیچ­ یک از کتب خاطره مسئولان جز مرحوم منتظری نیامده است؟ این نوع برخورد با یک واقعه تاریخی که از قضا همه مسئولان جمهوری اسلامی در وقوع آن شکی ندارند؛ موجب تقویت نظام می­شود یا تضعیف آن؟ آیا این موضوع با تبیین مسئولان مربوط قابل حل نیست؟
  3. همه ما دلباخته انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی هستیم. این نظام مردمی، مشروعیتش به عدالت و اجرای عدالت هست که مظهر عدالت در جمهوری اسلامی قوه قضائیه است. بهتر است قوه قضائیه همچنان مظهر عدالت باقی بماند...

 

 



[1] - این رقم کاملا حداقلی از جمع کشته های سازمان مجاهدین خلق در عملیات مرصاد، اعدام اسرای این عملیات (هر دو دهه اول مرداد ۶۷) و اعدام زندانیان مرتبط با سازمان مجاهدین خلق و گروههای غیرمذهبی در زندانهای تهران و شهرستانها (مرداد و شهریور ۱۳۶۷) بدست آمده است.

[2]- فاتحان، پایگاه تخصصی و اطلاع رسانی دفاع مقدس. محاسبه زمان بر اساس کلیه مدارک موجود توسط نگارنده (نقل از سایت آقای کدیور) صورت گرفته، رقم زندانیان اعدام شده برگرفته از کتاب خاطرات آیت الله منتظری ج۱ ص۶۲۸ است.

 

 

نسبت الگوی زیستی و حشر مختارانه

بسم الله الرحمن الرحیم

نسبت الگوی زیستی و حشر مختارانه

مهدی نادری نژاد

امام خامنه­ ای در دانشگاه افسرى و تربیت پاسداری امام حسین علیه‌السلام:

«دنیا در یکى دو قرن اخیر، با بُروز پدیده‌ ننگین و شوم استعمار و استکبار بین‌المللى، دچار آفتهاى بزرگى شد؛ مهم‌ترینِ این آفتها نظام سلطه است. نظام سلطه به معناى آن است که در روى زمین، ملتها به دو گروه تقسیم بشوند: یک گروه سلطه‌گر، و یک گروه سلطه‌پذیر. دولت­هاى استکبارى عادت کرده‌اند که سلطه‌گرى کنند، زور بگویند، در اقتصاد ملتها، در فرهنگ ملتها، در سیاست‌ورزى ملتها، در تربیت ملتها، در سبک زندگى ملتها، از سر استکبار و سلطه‌طلبى دخالت کنند؛ همه‌چیزِ دنیا در اختیار آنها باشد.»

بی ­شک انسان ها، انتخاب طرح زندگی یا الگوی زیستی را درالویت نخست قرار می دهند. هرانسانی با توجه به علایق فردی و اجتماعی، طرح زندگی یا الگوی زیستی  خود را انتخاب می کند. هر فردی کنش و واکنش خود را در چهار سطح تنظیم می کند.

  1. حبّ
  2. بغض
  3. شک
  4. یقین

دو سطح اوّل مربوط به قلب است ودوسطح بعدی مربوط به ذهن می باشد. موضوع جنگ نرم به همین سطوح مربوط می­شود. تغییر ذائقه­ ها و تغییر سبک زندگی از تاثیرات و مدیریت قلب و ذهن است. از مصادیق مهم تغییر ذائقه و تغییر سبک زندگی می­ توان به تغییر الگو در اقتصاد اشاره کرد. «آیت ا... جوادی آملی در دیدار رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در حال حاضر 80 درصد مردم با وام و ربا بسر می‌برند و باید برای اقتصاد ربا فکری شود. ایشان تصریح کرد: ما خودمان را فریب ندهیم؛ ما مثل کسی که قلبش 80 درصد از کار افتاده و با 20 درصد کار می‌کند هستیم. تعارف هم نکنیم، با 20 درصد زنده‌ایم و 80 درصد با ربا بسر می‌برند...»آیا علم اقتصاد امروز می­تواند نیازهای اقتصادی مسلمین را تامین کند؟

بقول حافظ: جنگ هفتاد و دو ملت همه را عذر بنه / چون ندیدند حقیقت، ره افسانه زدند

چون بشر تنها می‌تواند قانون را بشناسد، چون مواد اولیه قانون از منبع گرفته می‌شود و مفاهیمی چون عدالت، استقلال و... جزو مبانی هستند که مواد قانونی از آن سرچشمه می‌گیرد. وجه تمایز نظام اسلامی با غیراسلامی در استخراج مبانی از منبع است. ما در هر بخشی نیاز به یک منبع الهی داریم و هیچ علمی، قوانین بشری را تایید نمی‌کند. انسان غربی چون منبع الهی را قبول ندارد« ره افسانه» زدند و به مکاتب دیگر روی آوردند. در مرکز تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام، مکتب اقتصادی موسوم به نئوکینزی‌ در قالب اهداف اقتصادی سند چشم‌انداز و سیاست‌های کلی ابلاغی در برنامه‌های چهارم و پنجم توسعه به ویژه سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی در 800 صفحه با هزینه‌ای هنگفت منتشر شده و در اختیار رهبری قرار گرفته است. مکتب اندیشه‌های لئوناردوکینزی در جهان با شکست مواجه شده به طوری که کشورهایی مانند یونان، پرتغال، انگلیس و ... که از این الگو در اقتصاد خود بهره گرفته بودند به بن‌بست رسیده‌اند. بحران مالی در سال 2008 میلادی سونامی درازمدتی در کشورهای یورو به راه انداخت. اعتراضاتی گسترده­ ای که در سال 2010(1388) در جهان عرب شکل گرفت، مسیر رسانه­ ای را تغییر داد و زمینه ساز تغییرات عمده­ ای در کشورهای غربی آسیا و شمال آفریقا گردید. از این تاریخ، بحران مالی غرب به فراموشی سپرده شد و نوک پیکان رسانه های غربی و غیرغربی از بحران مالی غرب به تحولات جهان عرب و بحران سوریه متمرکز شد که تا الان ادامه دارد. بی شک حشر مختارانه به وسیله سبک زندگی، مشخص خواهد شد. امام باقر علیه السلام می فرمایند: به خدا سوگند اگر سنگی ما را دوست بدارد خداوند آن را با ما محشور می کند.