بسم الله الرحمن الرحیم

هویت ، مصلحت و منافع ملی

می­ توان نهاد مجمع تشخیص مصلحت نظام را همانند شورای نگهبان، سپاه پاسداران، بسیج و جهاد سازندگی از نتایج و ثمرات انقلابی اسلامی محسوب کرد. نهادی که وجه تسمیه­اش خود گواه وظایف ذاتی آن است مصلحت از عناصر اصلی سیاست است که مطلقا قابل انکار نیست. اما کشاندن پای مصلحت به حوزه دیانت فاجعه است و شناور شدن موازین دینی را در پی دارد. درسایت رسمی این نهاد در قسمت وظایف مجمع، حدودیازده وظیفه برای آن شمرده که از وظایف آن عبارت است از:

«تشخیص مصلحت در مواردی که مصوبه مجلس شورای اسلامی را شورای نگهبان خلاف موازین شرع یا قانون اساسی بداند.(به استناد اصل 112 قانون اساسی)

درچند دهه اخیر، بسیاری از مفاهیم حتی نظریه­ های سیاسی دستخوش تغییر شده­ اند. تا دهه 1970 میلادی کم و بیش این باور وجود داشت که هویت، مسئله­ ای است که نمی­ توان چندان محل مناقشه باشد و جوامع وافراد به ندرت هویت خود را تغییر می­دهند.پدیدآمدن جنبش­های هویتی باعث شد هویت، دوباره در کانون توجه نظریات جامعه شناسی و سیاسی قرارگیرد. بی­ شک قوای ثلاثه نظام(مجریه، قضائیه ومقننه)سیاست­ها وتصمیماتشان را در راستای منافع ملی و منافع ملی در راستای مصالح هویت دینی و ایرانی قرار گیرد. قوه ­ای مانند قوه قضائیه که هویت آن را عدالت تبیین می­ کند، آیا می­ تواند روایتی متفاوت از مصلحت برای تبیین خود ارائه کند. این مسئله در دو قوه دیگر وجود دارد. به طور اساسی برای تشخیص مصلحت در قوای نظام، نیازمند مدلی مانند مجمع هستیم یا مدل نهاد مجمع تشخیص مصلحت نظام تک مدل و منحصر بفرد است. ذکر چند نکته خالی از لطف نیست:

  1. ماندگاری قوای سه­ گانه در تامین منافع ملی و مصالح عمومی است واگر غیر از این روش پیگیری گردد، استحاله­ ای اساسی صورت خواهد گرفت.
  2. مسئله حفظ هویّت دینی و ملی و انقلابی یکی دیگر از ارزشهایی است که حتماً بایستی از طریق هنر به مردم منتقل شود. هویت دینی دارای لایه ­های مختلفی است که دربردارنده بخش­هایی از مردم است به همین ترتیب هویت ملی و انقلابی دربردارنده لایه ­های عمیقی از معانی هویتی است که دارای اعتبار و اصالت است.
  3. نهاد­های تولدیافته از انقلاب اسلامی باید نزدیکی بیشتری با هویت برخاسته از دین، انقلاب و ارزش­های تاریخی خود کرده ودر صورت تعارض منافع ملی با هویت تاریخی باید در انتظار استحاله آن نهاد باشیم.
  4. مصلحت سنجی بدون اعتباربخشی به هویت چندپاره، از آسیب­هایی است که قوای مقننه به ویژه نهادهای انقلابی را تهدیدمی­کند. قوه قضائیه باید تابلودار عدالت در همه ابعاد هویتی آن بوده وبه جای مصلحت سنجی به عدالت ورزی که دارای لایه­ های متعددی است بپردازد.
  5. آخرکلامم متوجه سپاه پاسداران است. سپاهی که  با هویت دفاع از انقلاب، تمامیت انقلاب و اهداف انقلاب به وجود امده است. بی ­شک این هویت باید دارای لایه­ های چندپاره باشد. هویتی که همسو با مصالح و منافع ملی همخوانی داشته باشد. سپاه پاسداران باید مصلحت و نفع عمومی را در مطالبه و پیگیری عدالت در همه ابعادش در داخل و ظلم ستیزی و تقویت محور مقاومت در حوزه خارجی لحاظ کند.

امید است قوای سه ­گانه با نقش آفرینی نیرو­های مسلح به ویژه سپاه پاسداران از هویت دینی و تاریخی، بدون مصلحت سنجی­ های بدون قواره و قاعده که گاه منافع ملی را تحت الشعاع قرارداده پرهیزکرده و با پیگیری عدالت همه جانبه و ظلم ستیزی وتقویت محور مقاومت، اسباب امنیت در طراز جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی را برای فعالیت­های اقتصادی که همسو با اهداف سازندگی نظام جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی است فراهم آورد. ان شاء الله