استیضاح مرجعیت مدافع خفقان مذهبی
نقد آراء و فتاوای آیت الله ناصر مکارم شیرازی دربارهی آزادی بیان(7)
محسن کدیور
بخش ششم. نمونه های دیگری از فتاوی مضیق فرهنگی
الف. نجاست مطلق غیرمسلمانان
آیت الله مکارم شیرازی مطلق غیرمسلمانان حتی اهل کتاب را کافر و بنا بر
احتیاط نجس می داند: «کافر يعنى کسى که خدا، يا پيامبر اسلام(ص) را قبول
ندارد، يا براى خدا شريکى قرار مى دهد بنابر احتياط نجس است، هرچند به يکى
از اديان آسمانى، مانند آيين يهود و نصارى ايمان داشته باشد.» (رساله توضیح
المسائل، بحث نجاسات، مسأله ۱۱۳)
ب. نجاست قائلان به وحدت وجود
معظم له قائلان به وحدت وجود را به احتیاط واجب نجس می دانند: «کسانى
که عقيده به وحدت وجود دارند يعنى مى گويند در عالم هستى يک وجود بيش نيست و
آن خداست و همه موجودات عين خدا هستند و کسانى که معتقدند خدا در انسان،
يا موجود ديگرى حلول کرده و با آن يکى شده، يا خدا را جسم بدانند احتياط
واجب، اجتناب از آنهاست.» (رساله توضیح المسائل، بحث نجاسات، مسأله ۱۲۱)
پ. دليل تحريم اشتراک در فيسبوك
ایشان اشتراک در فیس بوک را برای مردم عادی به دلیل «نشر گسترده فساد و
انواع گناهان از اين طريق» حرام می دانند. (استقتائات، رسانه ها)
ت. حرمت خرید و فروش و نصب آنتن ماهواره
«آوردن این گونه وسایل (آنتن هاى ماهواره اى) در منازل که غالباً موجب
فساد است جایز نیست و خرید و فروش آن حرام است.» (استقتائات، رسانه ها)
ث. عدم جواز استفاده از برنامه های مفید ماهواره
«پرسش: استفاده افراد از برنامه هاى ماهواره اى چگونه است، با این که بعضى برنامه هاى خوب نیز دارد؟
پاسخ: استفاده از این برنامه ها جایز نیست و برنامه هاى ظاهراً خوب یا بى
ضرر آن وسیله اى است براى سوق دادن به برنامه هاى فاسد، بنابر این نباید
مسلمانان از حیله هاى دشمنان اسلام براى نشر فساد در میان مسلمین غافل
باشند.» (استقتائات، رسانه ها)
ج. لزوم پرهیز از مطالعه سایت های مخالف نظام
«با توجه به مفاسد و اهداف شومی» که رادیوها و سایتهای مخالف نظام
دارند باید از استماع و مطالعه انها پرهیز کرد.(استقتائات، رسانه ها)
چ. عدم جواز استفاده از خطوط تلفن تصویری
از آنجا که مفاسد تلفنهای تصویری از فوائد ان بیشتر است و منشأ مفاسد
جدیدی در جامعهی ما خواهد شد و ضرورتی هم برای اصل این کار نیست شرکت های
خصوصی و دولتی باید از آن خودداری کنند و مکلفین نیز باید از خرید آن
اجتناب نمایند. (استقتائات، رسانه ها)
ح. مخابره اخبار جعلی
«پرسش: تا چه حد مى توان خبر جعلى را مخابره کرد؟ آیا این گونه خبرها
مى تواند در نظام اسلامى جایگاهى داشته باشد؟ حتّى اگر رعایت مصلحت نظام،
افراد، یا مانند آن مدّ نظر باشد؟
پاسخ: در این گونه امور باید مصلحت اهم نظام و جامعه در نظر گرفته شود.» (استقتائات، رسانه ها)
خ. تخریب حسینیهی دراویش نعمت اللهی گنابادی
تخریب حسینیهی دراویش نعمت اللهی گنابادی در سال ۱۳۸۴ در قم، بروجرد و
کرج با فتاوای برخی مراجع و نیروهای رسمی صورت گرفت. دراویش نعمت اللهی
گنابادی آیت الله مکارم شیرازی را متهم ردیف اول این تضییقات و تخریبات
دانسته اند.
بررسی:
بر اساس فتاوای آیت الله مکارم شیرازی:
۱. مطلق غیرمسلمانان و قائلان به وحدت وجود به احتیاط واجب نجس هستند.
۲. اشتراک در فیس بوک، خرید و فروش آنتن ماهواره، استفاده از برنامه های
ماهواره، مطالعهی سایتهای مخالف نظام و استفاده از خطوط تلفن تصویری جایز
نیست. در مخابرهی خبر جعلی باید مصلحت اهم نظام و جامعه در نظر گرفته شود.
۳. این انسان شناسی که تنها مسلمانان را طاهر می داند، و تلقیاش از شبکه
های اجتماعی، ماهواره و تلفن تصویری فساد مطلق است، باید هم خبر جعلی با
رعایت مصلحت نظام و جامعه را جایز بداند. مشکل اساسی مبانی اخلاقی، انسان
شناسی، جهان شناسی و موضوع شناسی این قبیل فتاواست.